NABOŻEŃSTWO 40 GODZINNE
Współcześnie czterdziestogodzinne nabożeństwo jest stopniowo zapominane. Najczęściej służy jedynie jako „wstęp” do Wielkiego Postu. Ma jednak bardzo bogatą i długą tradycję. Już w 1539 r. papież Paweł III pisał, że powstało, aby „ułagodzić gniew Boga, spowodowany występkami chrześcijan, oraz aby udaremnić wysiłki i machinacje Turków, dążących do zniszczenia chrześcijaństwa”.
Czterdziestogodzinne nabożeństwo bywa nazywane Quarant’ Ore (lub Quarantore), od quarant – „czterdzieści” oraz hora – „godzina”. Najkrócej mówiąc, polega na nieustannej, trwającej czterdzieści godzin modlitwie przed uroczyście wystawionym Najświętszym Sakramentem. Jest to więc nabożeństwo eucharystyczne i powinno się zarówno zaczynać, jak i kończyć mszą św. Istnieją nawet specjalne, uroczyste msze, połączone z procesją z Najświętszym Sakramentem, przewidziane na początek i koniec czterdziestogodzinnego nabożeństwa.
Adoracja trwa 40 godzin przede wszystkim dla upamiętnienia czasu, jaki według tradycji ciało Zbawiciela było złożone w grobie. Ale liczba 40 jest często wymieniana w Biblii i zawsze oznacza święty czas: przed rozpoczęciem nauczania Jezus przebywał na pustyni przez 40 dni, tyle samo czasu padał deszcz w trakcie potopu, Żydzi błąkali się na pustyni przez 40 lat.
Współcześnie jednak oficjalne dokumenty liturgiczne mówią nie tyle o „czterdziestogodzinnym nabożeństwie”, co o dłuższej adoracji, bez określania czasu jej trwania. Termin zachował się w praktyce duszpasterskiej i najczęściej – zwłaszcza w Polsce – określa się nim trzydniową adorację, odbywającą się albo w trzy kolejne niedziele przed Wielkim Postem, albo w niedzielę (od ostatniej mszy porannej), poniedziałek i wtorek przed Środą Popielcową.

Dziś nabożeństwo ma charakter głównie pokutny oraz przebłagalny za grzechy popełnione przez chrześcijan w okresie karnawału. Co istotne, jest wynagrodzeniem za winy nie tylko samych uczestniczących w adoracji, ale wszystkich ich współwyznawców. Traktuje się to nabożeństwo również jako chroniące przed złem, pokusami i wszelkimi niebezpieczeństwami. Jednak, jak w przypadku każdej adoracji Najświętszego Sakramentu, ma przede wszystkim służyć pogłębieniu wiary i umocnieniu relacji z Bogiem.
Do Boga zbliżamy się każdego dnia. Właściwie wciąż jesteśmy przed Jego Obliczem. Zmieniają się tylko sytuacje, zaskakują zdarzenia, rodzą się nowe przeżycia, a Bóg patrzy na nas… Tylko my nie dostrzegamy Jego wzroku. Dlatego trzeba nam światła wiary. To światło przyniósł nam Chrystus, który sam jest Światłością. Przychodzimy do Ciebie, Panie, by w Twoim świetle dojrzeć działanie Boże i poddać się łasce, rozpoznać Twoją wolę, a przede wszystkim rozpoznać Twoją miłość tu w Najświętszym Sakramencie ukrytą i uwierzyć jej. Wierzymy, że przed nami znajduje się Bóg żywy i prawdziwy!
W ostatnią niedzielę karnawału, 2 marca na Adorację Najświętszego Sakramentu zapraszam:
• Od godziny 12:00 do 12:30 – Nowe Ostrowite wieś prawa i lewa strona
• Od godziny 12:30 do 13:00 – Nowe Ostrowite blok 10,11,12
• Od godziny 13:00 do 13:30 – Nowe Ostrowite blok 8,9
• Od godziny 13:30 do 14:00 – Ciechocin, ul. Dębowa
• Od godziny 14:00 do 14:30 – Ciechocin, ul. Pogodna i Jana Pawła II
• Od godziny 14:30 do 15:00 – Ciechocin, ul. Główna str. kościoła i Cicha
• Od godziny 15:00 do 15:30 – Ciechocin, ul. Główna
• Od godziny 15:30 do 16:00 – Ostrowite, ul. Jeziorna i Górki
• Od godziny 16:00 do 16:30 – Ostrowite, ul. Lichnowska
• Od godziny 16:30 do 17:00 – Ostrowite, ul. Szkolna i Plac Floriana
• Od godziny 17:00 do 17:30 – Ostrowite, ul. Główna od Remizy i Sportowa
• Od godziny 17:30 do 18:00 – Ostrowite, ul. Główna do Sołtysa